2020. gada 2. maijā Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) brīdināja iedzīvotājus par gaisa telpā lidojošu nekontrolētu dronu Pēdējās tā iespējamās atrašanās vietas ir Bauskas apkārtne un Ādaži. Papildināts: 15. maijā drons tika atrasts Garkalnes novada mežā.
Iedzīvotāji, kuri redz attēlos redzamo bezpilota gaisa kuģi, aicināti nekavējoties sazināties ar Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru pa tālruņiem 29337238 vai 65703988.
Kontrolēta lidojuma laikā tehnisku iemeslu dēļ atslēdzās bezpilota gaisa kuģa vadības sistēma. Šobrīd drona lidojuma augstums varētu būt virs 200 metru augstuma. Lidojošā drona izmēri ir 3,5m x 5,5m, bet tā svars – 26 kilogramu. Drona lidojuma ātrums ir aptuveni 70 km/stundā.
Degviela dronam pietiek aptuveni 90 stundu lidojumam, tādēļ iedzīvotājus aicina sekot līdzi notikumiem gaisa telpā līdz CAA nākamajiem paziņojumiem.
Par notikušo ir informēti glābšanas dienesti, Nacionālie bruņotie spēki un Latvijas Republikas satiksmes ministrs.
Drons nepieder Latvijas armijai. Tas nepārvietojas ar nekādiem sprādzienbīstamiem priekšmetiem. Lielākā bīstamība ir tā, ka tas pārvietojas nekontrolēti, tāpēc iedzīvotāji ir lūgti aplūkot drona bildes un ziņot, ja to redz vai dzird dronam līdzīgas skaņas.
Nekontrolēti lidojošā drona meklēšana turpināsies visu nakti no zemes, bet 4. maijā plkst. 6.00 gaisā tiks paceltas 2 vispārējās aviācijas lidmašīnas, lai meklējumus turpinātu no gaisa un mēģinātu pārņemt drona vadību. Vienlaikus atbalstu drona meklēšanā turpinās sniegt Latvijas Nacionālie bruņotie spēki.
Starptautiskā biznesa attīstības konsultants Rolands Ozoliņš savā Twitter mikroblogošanas kontā nedaudz vairāk paskaidroja par dronu un par to, kāpēc to nevar tik viegli atrast: ""Aizbēdzis" vai ne - UAV ar 90h lidojuma laiku un vertikālo pacelšanos/nolaišanos vajadzētu celebrēt! Tā ir ***nākā tehnoloģija gaisā. Un inovatoriem, protams, ir paveicies, ka pasažieru lidojumi tāpat nenotiek. Respect bijušai darbavietai! Nekļūdās tikai tie, kas neko nedara.
Tā ir ***nākā tehnoloģija gaisā.
"Aizbēgšana" liek domāt par autopilota ar nepabeigtu/netestētu programmatūru lietošanu. Autopilotam sakaru zaudēšanas gadījumā būtu jāpāriet avārijas režīmā un jāveic avārijas darbības. Riņķošana uz vietas ir pieļaujama kādu laiku, taču, tai vajadzētu notikt vienā vietā.
Pieļauju, ka lidaparātam netiek izmantots izpletnis, lai veiktu nosēšanos. Ja ir izpletnis, avārijas risinājums ir vienkāršs - palaižam izpletni un lēnām ar mazu risku nosēžamies. Vertikālā nosēšanās ir daudz sarežģītāka procedūra.
Ja sakari ir zaudēti un ir programmatūras kļūda - lidaparāts var lidot līdz beidzas degviela. Tādā gadījumā vēlamais rezultāts ir planēšana līdz zemei. Atkal - risks nav ļoti liels - lidaparāts ir viegls. Lielākais risks ir sadursme ar citu lidojošu objektu.
UAV ir praktiski neredzami radariem. Doma par notriekšanu ir diezgan absurda. Pretgaisa aizsardzības līdzekļi nav optimizēti UAV notriekšanai. Mēģinājumi notriekt noteikti būtu riskantāki par lidaparāta piezemēšanos gandrīz jebkurā scenārijā. Bez degvielas tas svērs ap 10-15kg.
Un vēlreiz - lai gan ir notikusi ārkārtas situācija, par laimi aviācijas nozare nav aktīva un cilvēki izolējas, tāpēc riski nav lieli. Daudzas valstis gribētu, lai viņem ir šādas tehnoloģijas, tāpēc nesodīsim izgudrotājus bargi.
Par notriekšanu - vairums pret-uav sistēmas paralizē saziņu ar kontroles staciju vai nočakarē gps, kas automātiski palaiž avārijas režīmu. Šajā gadījumā komunikācijas tieši nav un nav skaidrs vai gps darbojas. Līdz ar to elektroniskie līdzekļi nebūs īsti derīgi.
Fiziska notriekšana nozīmētu lādiņa ar simtiem/tūkstošiem fragmentu eksplozija UAV tuvumā. 1) pati par sevi tāda eksplozija ir bīstama 2) jātrāpa. Pretgaisa radari visdrīzāk ir par švaku, lai "redzētu" uav un attiecīgi koriģētu artilēriju. Priekš stingera visdrīzāk nepietiekams IR starojums, jeb siltuma avots no dzinēja. Alternatīva ir zviedru pretgaisa raķetes(armijai tādas bija), kas izmanto lāzera vadību uz vizuāli redzamu mērķi. Bet atkal - mazāks risks ir sagaidīt, kad vienkārši beigsies degviela.
Un jā - bezpilota lidaparāti spēj nepamanīti ierasties gandrīz jebkur. Nosēdināt Pingvīnu, piemēram, uz Sarkanā laukuma nebūtu lielu tehnisku problēmu, ja to tur negaidītu. Te ir vizuālais par Penguim C (https://youtu.be/bkO_JJz7BHE) jāpiezīmē, ka šis nav pazudušais lidaparāts.
Ironiski, bet brīvsoļa gaitā drons var nejauši uzstādīt pasaules lidojuma rekordu savā svara klasē, ja kaut cik tuvu 90h sanāks. Nezinu, kāds šobrīd ir rekords, bet Penguin B 54h rekords turējās gadiem ilgi un iespējams, ir nepārspēts joprojām."
Video var redzēt dronu un dzirdēt skaņu ar tas lido.
Meklētajam nekontrolējami lidojošajam dronam ir šāda specifiska skaņa, informē @LV_CAA pic.twitter.com/o5T2BRtRvd— LETA Ziņas (@letanewslv) May 2, 2020
Labdien, šobrīd pār dronu vēl nav atgūta vadība. Tas var lidot riņķveidīgi un arī taisni.— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 3, 2020
Atsaucoties uz @LV_CAA un VAS "Latvijas Gaisa satiksme" lūgumu, nekontrolēta lidojoša gaisa kuģa meklēšanas darbos šobrīd iesaistīts gaisa kuģis "An-2" ar nepieciešamo ekspertīzi un aprīkojumu drona vadības atgūšanai. Vakar meklēšanas darbos tika iesaistīts arī helikopters"Mi-17" https://t.co/mIh1cB5r0s— NBS (@Latvijas_armija) May 3, 2020
18:16, Rītabuļļi pic.twitter.com/UCQmIVUuXh— Matiss Francis (@MatissFrancis) May 2, 2020
"Aizbēgšana" liek domāt par autopilota ar nepabeigtu/netestētu programmatūru lietošanu. Autopilotam sakaru zaudēšanas gadījumā būtu jāpāriet avārijas režīmā un jāveic avārijas darbības. Riņķošana uz vietas ir pieļaujama kādu laiku, taču, tai vajadzētu notikt vienā vietā.— Rolands Ozolins (@rolandsozolins) May 3, 2020
Nekontrolēti lidojošā drona meklēšana turpināsies visu nakti no zemes, bet plkst. 6.00 gaisā tiks paceltas 2 vispārējās aviācijas lidmašīnas, lai meklējumus turpinātu no gaisa un mēģinātu pārņemt drona vadību. Vienlaikus atbalstu drona meklēšanā turpinās sniegt @Latvijas_armija pic.twitter.com/4EGl4PW47k— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 3, 2020
Drona īpašnieks uz zemes izvietojis 6 meklēšanas vienības ar mērķi pārņemt drona vadību, ja tas tiks manīts. Vienlaikus tiek analizēta no visiem avotiem pēdējo divu dienu laikā iegūtā informācija, lai noteiktu iespējamos drona pārvietošanās scenārijus un turpmāko rīcību.— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 4, 2020
Dronu dzirdēju virs Čiekurkalna 10:55— AZ (@AigarsZumbergs) May 4, 2020
Arvien ticamāka kļūst versija, ka drons neatrodas gaisa telpā, bet ir nolaidies. Drona meklēšanā šodien bija iesaistītas 4 lidmašīnas, kas meklēšanu veica gaisā ap Saulkrastiem, Bausku, Iecavu, Vecumniekiem, Rīgā un tās apkārtnē. 6 meklēšanas vienības meklēšanu veica no zemes.— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 4, 2020
🇱🇻 Latvijas gaisa spēku #Daugavgrīva #Rīga #Latvija turpina meklēt @dronsbrivsoli— BreakingLV (@breakinglv) May 5, 2020
🎥 Natālija Tihonova pic.twitter.com/egjJhYGRGv
‼️ Pazudušā drona meklēšanas darbi ir pārtraukti— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 5, 2020
ℹ️ Plašāka informācija: https://t.co/bWeApEIIV4 pic.twitter.com/Ne9W98MjAK
Esmu ierosinājis pārbaudi par valsts iestāžu un amatpersonu rīcību bezpilota gaisa kuģa pazušanas un meklēšanas sakarā— Tālis Linkaits (@Talis_L) May 5, 2020
Pret dronu "pazaudējušo" uzņēmumu sākta administratīvā pārkāpuma lieta https://t.co/iIPT03UcM1 pic.twitter.com/fIypMoC3oT— nra.lv (@nralv) May 6, 2020
Papildināts 17. maijā:'Aizbēgušais' drons varētu būt nolaides Rīgas jūras līcī, pieļauj īpašnieks https://t.co/wWtEMXCRXL— DELFI (@DelfiLV) May 6, 2020
Iepriekš pazudušais bezpilota gaisa kuģis (drons), pār kura maija sākumā tika zaudēta vadība, piektdien, 15. maijā, tika atrasts meža masīvā Garkalnes novadā. Par drona atrašanās vietu ziņoja kāds aculiecinieks.
Pēc informācijas saņemšanas uz notikumu vietu devās V/A “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) eksperti un drona īpašnieka pārstāvji. Drons bija nolaidies koku galotnēs, tādēļ tā drošai nocelšanai tika piesaistīts Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Pēc drona nocelšanas tas tika nodots CAA turpmāko izmeklēšanas darbību veikšanai.
Šobrīd tiek rūpīgi analizēta no drona datu nesējiem iegūtā informācija par lidojuma apstākļiem. Jau līdz šim CAA ir guvusi atbildes uz būtiskiem izmeklēšanas jautājumiem, piemēram, ir zināms, ka drons nolaidās 2. maijā plkst. 19.48. Šobrīd tiek restaurēta informācija par visu drona pārvietošanās trajektoriju pēc sakaru zaudēšanas ar vadības pulti.
Vienlaikus izmeklēšanas gaitā iegūtie dati ļaus saņemt atbildes uz būtiskiem jautājumiem, piemēram, kādi bija iemesli komunikāciju un navigācijas sistēmu darbības traucējumiem, kādēļ nenostrādāja automātiskā nosēšanās vai lidojuma pārtraukšanas funkcija avārijas gadījumā, un citiem. Informācija, kas iegūta no datu nesējiem, kopumā ar citu izmeklēšanas gaitā iegūto informāciju ļaus izdarīt pilnvērtīgākus secinājumus par notikušā apstākļiem.
‼️ Atrasts iepriekš bez kontroles lidojošais drons— Civilās aviācijas aģentūra (@LV_CAA) May 17, 2020
ℹ️ Drons atradies meža masīvā Garkalnes novadā
📄 Plašāk: https://t.co/pfR5eaussR pic.twitter.com/gD9bwf9sLM
Foto: Civilās aviācijas aģentūra |
Foto: Civilās aviācijas aģentūra; |
Papildināts 25. maijā:
Bezpilota lidaparāta izmēģinājuma lidojums nebija saskaņots ar Civilās aviācijas aģentūru (CAA).Vienlaikus uzņēmumam atjaunota atļauja lidojumiem ar cita tipa bezpilota gaisa kuģiem - “Penguin C”.— LSM ziņu portāls (@lsmlv) May 25, 2020
Nav komentāru
Ierakstīt komentāru